Dolgozz hangulattáblával

Kocsis Kata képe
Fiataloknak szóló tinikozmetikum



A hangulattáblát úgy kell elképzelni, mintha egy nagy faliújságra minden olyan inspiráló dolgot feltűznél, amely egy kreatív munkával kapcsolatban eszedbe jut. Éppen ezért természetesen egy divattervező vagy egy lakberendező is készíthet ilyet a munka első fázisában, amikor még éppen csak ráhangolódik az adott feladatra, vagy éppen az ügyfélre.

Régen a hangulattábla valódi fotókat, magazinokból kivágott oldalakat, filctollal felírt idézeteket, textilmintákat vagy akár feltűzött madártollakat is jelenthetett. Most is használhatsz az irodád falára felerősített parafa táblát és hagyományos rajzszögeket a projekted hangulatának, stílusának, látvány világának megtervezéséhez.

Valódi hangulattábla az irodában

Forrás: Pinterest

Azonban a legtöbben inkább a kimeríthetetlen netes képanyagból dolgoznak, és digitális formában hozzák létre a moodboard-okat. Nem hiszem, hogy az előnyöket kellene ecsetelnem. A milliószoros képmennyiséggel, és a könnyű megoszthatósággal semmi sem versenyezhet. Tulajdonképpen tekinthetjük a moodboard-okat egyfajta montázsnak is, amelyet az adott témával kapcsolatos képanyagból állítunk össze. Ez a jelenség annyira a levegőben van, hogy a divat világában külön portált hoztak létre, amelyen bárki könnyen és gyorsan összedobhat egy hangulattáblát a saját szórakoztatására. A Polyvore már az indulás évében robbanásszerű népszerűségre tett szert és számos díjat bezsebelt, azóta pedig folyamatosan nő a használók és a felhasználási területek száma.

Polyvore - te is lehetsz divatszerkesztő

Forrás: https://katakocsis.polyvore.com/

A Pinterest-et mindenki ismeri, de gondoltál már úgy rá, mint egy kereshető, óriási hangulattáblára? A képen azt az oldalt látjátok, amelyet a "wine inspiration" kereső kifejezésre dobott fel a Pinterest.

Bármilyen témához találsz inspirációt

Forrás: filesystem:chrome-extension://bpconcjcammlapcogcnnelfmaeghhagj/temporary/1499844160920screensave.jpeg

Amikor weboldalt tervezel, rengeteg működéssel vagy éppen folyamat szervezéssel kapcsolatos kérdés fog felmerülni. Tipikusan NEM ezeknek a megválaszolásában lesz segítségedre egy hangulattábla. Ha azonban a weboldal stílusát szeretnéd kialakítani, akkor mindenképpen érdemes először ilyen kötetlen formában megtervezned az elképzelt vizuális világot. Ez a forma alkalmas az ügyféllel való kommunikációra is, de azért vigyázni kell vele, mert sokan nem tudnak elvonatkoztatni attól, amit látnak. Ha egy részletgazdag, kidolgozott hangulattáblát mutatsz, akkor szó szerint ugyanolyan weboldalt várnak, ha pedig elnagyolod a dolgot, akkor azt hiszik, hogy a szakmai tudásod nem megfelelő. Én elsősorban magunknak, azaz a honlap-készítéssel foglalkozó csapatnak készítem a hangulattáblákat.

A projekt célja

Sokat segít, ha pontosan meghatározod, hogy mire szolgál az adott hangulattábla. Egy film készítésekor például használhat ilyet a maszkmester valamelyik karakteres szereplő maszkjának kialakításához. A díszlettervező forgatási helyszínenként, a jelmeztervező minden egyes szereplőhöz összeállíthat egy ilyen inspirációs montázst. Egy ilyen horderejű projekt esetében persze a független szakterületek nem dolgozhatnak egymás ötleteinek, koncepciójának megismerése nélkül. Hiszen a gonosz főalak arca és maszkja fontos szempont a jelmeztervező számára is. Weboldalak esetében a webdesignernek, a képanyagot szállító fotósnak, a webgrafikusnak, az arculattervezőnek és esetleg a UX designernek kell együttműködnie és egyeztetnie a weboldal kinézetéről.

Cél: egy portré alapú filmplakát készítése

Forrás: https://beauchampcollegemedia2017.wordpress.com/film-poster-moodboard/

A Startvonal Webdesign Tanfolyamon mindig vannak a weboldalak világától kicsit elrugaszkodott gyakorlati feladatok is. Például absztrakt fogalmakhoz kell hangulattáblát készíteni, mint amilyen a varázslat, a szomorúság, vagy a mohóság. Ezt a képet Szunyogh Kriszta készítette a "bűn" fogalmához. Ez azért nagyon fontos, mert a hangulattábla célja éppen az, hogy olyasvalamit mutasson meg, amit nehéz szavakkal körbeírni.

Az alkatrészek

Ha egy weboldal vizuális világának kialakítása a cél, akkor a hangulattáblán mindenképpen szerepeljen az alábbi négy dolog:

1. A kiindulási paletta

2. A palettával harmonizáló fotók, amelyek lehetőség szerint az adott témával kapcsolatosak.

3. Néhány felirat, amely bemutatja, hogy milyen fonttípusokban gondolkodunk.

4. Grafikus elemek: keretek, szalagok, gombok, ikonok, hátterek

Persze, ha egymás mellé hánysz egy tucat inspiráló képet, az még önmagától nem feltétlenül lesz mutatós. Kell egy vizuális séma, egy layout, amibe ezt az egészet összerendezed. A már említett Pinterest és a Polyvore számtalan jó példát vonultat fel, könnyen találsz te is a célodnak megfelelő kialakítást. De használhatod a Canva hangulattábla template-jeit is.

A szép elrendezés fél siker

Forrás: Canva

Felismerhetőnek kell lennie a webes stílus-jegyeknek, akár a stílus megnevezése is szerepelhet a táblán. Látszania kell, hogy grafikus vagy fotós illusztrációs anyagban gondolkodunk, illetve ha Photoshop hatásokat szeretnénk beépíteni, azt is érdemes előre megmutatni. Arra gondolok, amikor például a webdesign koncepció része, hogy minden fotó fekete-fehér, de egyetlen tárgy színesben jelenik meg a képen.

Honlap egy kávézónak, amely borbolt is egyben

Forrás: http://kreativwebdesigntanfolyam.hu/webdesign-tanfolyam/hallgatoi-munkak...

Mivel és hogyan készíts hangulattáblát?

Ha van Adobe Photoshop előfizetésed, akkor azzal könnyen és gyorsan dolgozhatsz. De erre a célra tökéletesen alkalmasak lehetnek az ingyenes grafikai programok is, amelyekből a legnépszerűbbeket ebben a blogbejegyzésben gyűjtöttem össze. Bár egyáltalán nem erre íródott, valójában egy Word-ben létrehozott táblázatba is beszúrhatsz képeket, legfeljebb nem lesz annyira tökéletes az összhatás.

Ha kiválasztottad az elrendezést, egy mappába másold be az összes olyan képet, amelyet fel szeretnél használni. Vigyázz arra, hogy a képek ne legyenek túl nagy méretűek, lehetőség szerint webre optimalizált változatot használj. Ha nem tudod, mit jelent ez, katt az Ingyenes képoptimalizáló eszközök blogbejegyzésre.

Ha nincs a képekhez kapcsolható, pontosan ugyanolyan színekből álló palettád, készíts egyet a képek színeinek felhasználásával. Ahhoz, hogy a képekből kialakítsd az elrendezésnek megfelelő montázst, néhány képet kicsinyítened kell, és figyelembe kell venned a képarányokat is. Lehet, hogy az elrendezésbe álló képre van szükséged, de csak egy fekvőt találtál, ami pontosan beleillik a hangulatba. Ilyenkor természetesen rugalmasan alakítanod kell az elrendezést. A lényeg az, hogy vizuálisan egységes, erős érzelmi hangulatot árasztó, harmonikus legyen a végeredmény.

Tinikozmetikumok hangulattábla

Forrás: http://kreativwebdesigntanfolyam.hu/node/466

Maradj szabad

A legfontosabb szabályt a végére tartogattam. Nevezetesen, hogy ne törődj a szabályokkal. Ebben a műfajban pont az a legfontosabb, hogy maradjon tere a szabad asszociációnak, hogy ne a formai kötöttségekre koncentrálj. A lenti hangulattábla például nem is a weboldal stílusáról szól, hanem egy marketing koncepcióról. Emiatt kevés képet és sok szöveget tartalmaz, mégis sokkal többet mond egy sima szöveges leírásnál.

Alkoss szabadon a kitűzött célnak megfelelően egy számodra kényelmes eszközzel, és egyetlen dolog maradjon fókuszban: a hangulat.

Kozmetikumok marketing üzenet koncepció

Forrás: http://kreativwebdesigntanfolyam.hu/node/489

Új hozzászólás

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Kicsi a bors csomag - Honlaptervezés kisvállalkozásoknak

Az akció keretében a Webdesign Workshop modul mellé a Kicsi a bors honlaptervezés csomag részeként megkapod ajándékba a Felhasználói élmény tervezés modul teljes anyagát. Egyetlen modul árával megegyező összegért 6 havi tudásanyagot kapsz, ha december 23.-ig rendelsz.

A kisvállalkozások igényeire szabva

ÁR: 48.260 Ft + áfa

Minden gyakorlati feladat a saját honlapodra vonatkozik.

Tovább a részletekre ->

Go to top