Hogyan fejleszd az ízlésed?

Kocsis Kata képe

Minden vizualitással kapcsolatos szakma, hobbi és vélemény egyik alappillére az ízlés. Lehet-e tanulni valamit, ami ennyire egyéni megítélés kérdése? Több száz hallgatóval a hátam mögött tapasztalatból állíthatom, hogy IGEN, az ízlés jelentős mértékben fejleszthető. Csak éppen más módszerekkel, mint ami az elméleti fogalmak tanulásánál beválik.

Az internet megjelenése óta állandó vizuális zajban élünk. Nincsenek földrajzi és kulturális korlátok, több millió hivatásos és hobbi alkotóval kerülhetsz közvetlen kapcsolatba. A legkülönbözőbb alkotói technikákkal ismerkedhetsz meg anélkül, hogy elhagynád a nappalit. Az önjelölt kritikusok véleményét is folyamatosan az arcodba kapod. Ha bedobsz egy vizualitással kapcsolatos kérdést a közösségi oldaladon, akkor egy dolog biztos: nem lesz egyetértés. A piros vagy a kék ruhát vegyem meg? Melyik paletta illik jobban a natúr szappanos vállalkozáshoz? A pecsét típusú logó a jobb, vagy a figuratív? És még sorolhatnám. Minden Instagram poszt alatt ott lesznek a rajongó és a cinikus hozzászólások is. Ez a sokféleség, az egymásnak ellentmondó vélemények teljesen elbizonytalanítják az embert. Az ízlésbeli különbségek kibékíthetetlennek tűnnek.

Mutatok négy olyan lehetőséget, amely mind más és más módon fejleszti az ízlésed, az ítélő képességed és a kritikai érzékedet. Mindegy, hogy koszorúkat készítesz, ruhát varrsz, vagy fotózol, ha rendszeresen ismételgeted ezt a négy lépést, sokkal határozottabb véleményed lesz, és egyre kifinomultabb, izgalmasabb munkák kerülnek majd ki a kezed alól.

1 Inspiráció

Az még nem inspiráció, ha válogatás nélkül megnézel minden internetes hordalékot, amit a keresés során eléd rak a Google. Rengeteg olyan magazin, illetve képmegosztó felület létezik, ahol a tartalom legfontosabb része a képanyag. Az alábbi képekre kattintva a BoredPanda, a Brightside, és a Pinterest oldalaira navigálhatsz, amelyek a képimádók amolyan zarándokhelyeinek számítanak. Tényleg szórakoztató, látványos és változatos képi világokkal ismerkedhetsz meg ezeken az oldalakon. De a fejlődéshez nem elég ha megtalálod azokat a forrásokat, amik első pillantásra tetszenek, hiszen a giccs és a vizuális közhelyek is vonzóak a szemnek.

Keresned kell néhány olyan külső mércét, ami alapján egy alkotás, vagy egy alkotó értékesnek számít. Kiindulhatnánk például az eladási adatokból. Azonban ha a képek forgalmazásával foglalkozó stock ügynökségek kínálatát megnézed, látni fogod, hogy a minőség nagyon szór. Az eladási listák élén legtöbbször meglehetősen semmitmondó és közhelyes képek szerepelnek. Arról nem is beszélve, hogy a legizgalmasabb alkotásokat sokszor nem is eladásra szánják. (A blogbejegyzésben végig a képekre kattintva tudsz az adott oldalakra navigálni, amelyek a böngésző egy másik ablakában fognak megjelenni)

Az inspiráció valami olyasmi, amikor a saját szinted fölé lősz. Jó kiinduló pont lehet a szakmai közösségek világa. Például a Behance, az Adobe köré csoportosuló alkotók találkozó helye. Az Adobe fejleszti ugyanis a digitális képalkotásban standardnak számító program csomagokat, így szinte minden hivatásos fotós, illusztrátor vagy webdesigner kapcsolatba került vele az elmúlt évtizedekben.

Érdemes követni a világ nagy versenyeit, művészeti díjait is, ugyanis ezekre elsősorban alkotás vágyból, szakmai önérzetből, ambícióból jelentkeznek az alkotók. Ezek friss, művészi színvonalú, elgondolkodtató munkák, ahol a készítés során a pénznek, az ügyfeleknek, és a marketing céloknak semmilyen torzító hatásuk nincs. Az alábbi három díj nem kifejezetten ilyen, hiszen a piaci szférának készülő reklámok és weboldalak nevezhetnek a különböző kategóriákban.

Egy másik lehetőség, ha a vezető projekteket, kreatív ügynökségeket követed, mert abból viszont képet lehet kapni róla, mire van szükségük a piaci szereplőknek. Itt már kritikus szerepe van a büdzsének. Három kedvencem az alábbiakban mind sokszorosan díjazott, londoni székhelyű reklámügynökség.

Ez a lépés szélesíti a látóköröd, tájékozottabbá tesz az adott területen. Segít megismerni az adott szakterület hangadóit, szakembereit, fórumait, és közösségeit.

2 Elemzés és kommunikáció

Nem könnyű a képekről, az esztétikumról, a vizualitásról beszélgetni. Nem csak azért, mert ízlésbeli kérdésekről nehéz érvek mentén vitatkozni, hanem azért is, mert a képek rendkívül összetettek. Bonyolult érzelmi, szimbolikus tartalmakat is magukban hordoznak a dokumentarista, látható rétegeken túl.

Az egyik fejlődési lehetőség, ha megtanulsz választékosan kommunikálni az adott területen. Rá kell érezni, hogyan fejezheted ki azt, hogy valami nem tetszik anélkül, hogy minősítenél.

Mondhatod azt, hogy "Az én ízlésemnek kicsit harsányak a színek. Nem érzem indokoltnak egy bank számlacsomagjának népszerűsítésére"
Vagy mondhatod azt, hogy "Húúú, de ronda!!!" Mondhatod azt, hogy "a non-figuratív képek semmilyen érzelmet nem tudnak kiváltani belőlem" és azt is, hogy "a bölcsis gyerekem rajzol ilyet" (miközben sokatmondóan forgatod a szemeidet).

Sokat segít, ha elsajátítod az alapvető stílusokkal kapcsolatos tudnivalókat, mert a stílusok elnevezése és a stílusjegyek ismerete megkönnyíti a kommunikációt.




A másik lehetőség egy vizualitással kapcsolatos diskurzusra az elemzés. Mielőtt a tanár által lediktált vers- és képelemzésekre asszociálsz és fejvesztett menekülésbe kezdesz, gyorsan megjegyzem, hogy az elemzés valójában rendkívül izgalmas dolog.

Az elemzés során megpróbáljuk elemeire bontani az adott képet, majd az elemekkel kapcsolatos érzelmeket, asszociációkat és gondolatokat megpróbáljuk rendszerezni. A szöveg és a képelemzésnek lehetnek objektív szempontjai, azonban az érzelmi hatás és a személyes asszociációk miatt mindig megmarad az egyéni látásmód.

A képre kattintva egy angol nyelvű Prezi előadást nézhetsz meg a szövegelemzés fortélyairól.

A művészeti alkotások esetében a művész nem is feltétlenül szeretné, ha mindenki ugyanazt gondolná, vagy érezné a képei láttán. Éppen az az izgalmas, hogy mindenkinek van egy saját olvasata. Az iparművészet esetében azonban már megjelenik a használhatóság, a megfelelő működés szempontrendszere az esztétikum és a vizuális mondanivaló mellett.

Tegyük fel, hogy nagyon megtetszik egy nappali berendezés fotója. Egyáltalán nem biztos, hogy a saját nappalidban alkalmazható lesz, hogy az életmódodhoz illeszkedni fog az elképzelés. Amikor elgondolkodsz azon, hogy melyik elemek tetszenek önmagukban, függetlenül az összhatástól, akkor tulajdonképpen már elemzel is. A hatalmas L alakú, natúr színű kanapé miatt tetszik? Vagy a díszpárnák színei miatt? A földig érő ablakok fogtak meg? Vagy a csillár? A színek más és más érzelmeket fognak kiváltani a család különböző tagjaiból. A virágos tapétát vintage-nak, giccsesnek vagy éppen polgárinak fogják címkézni az érkező vendégek. Egy lakás berendezésénél már keverednek a tudatos és érzelmi szempontok, a használhatóság és az esztétikum egyaránt szerepet játszik.

Penthouse apartment, Vauxhall: modern Living room by Keir Townsend Ltd.


Egy plakát vagy esetében sem elég az, hogy harmonikusnak látod a színeit, az elrendezését, vagy izgalmas a felhasznált fonttípus.

Egy reklámanyag akkor működik jól, ha egy bizonyos célközönség nyelvén célba juttatja a márka aktuális üzenetét.

Egy konyhabútornak ergonomikusnak, kézre állónak kell lennie.

A jó logó megítélésének is meg vannak a maga objektív szabályai. Minden egyes területet más és más szempontok szerint lehet elemezni.

Itt már fontos szerepet játszhatnak a szakmai ismeretek és a tanulás. Számtalan területen elmélyedhetsz a grafikai tervezéstől, a tipográfiáig, a kompozíciókészítés szabályszerűségeitől a színtanig.


Az inspiráció akkor lesz igazán hatásos, ha a leginkább tetsző dolgokat megpróbálod elemezni és megfogalmazod a jellegzetességeiket. Amíg böngészel, a felszínen mozogsz, amikor elemzel, egy kicsit a felszín alá kell nézned. Az elemzés során megtanulod komponensekre bontani a kreatív munkát, és jobban kirajzolódnak a részek közötti összefüggések. Kiismered a téged érdeklő témakör legfontosabb elemzési szempontjait és kialakítod azt a szókészletet, amellyel választékosan fejezheted ki magad. Ha az ízlésedet akarod fejleszteni, ez az egyik lehetséges fejlődési út.

Az elemzés nem kritika

A vizuális tájékozottságot sokan összetévesztik a hozzáértéssel, és ha sokat szörfölnek a Pinteresten, akkor már arculati szakértőnek érzik magukat. A véleményformálás látszólag fölé helyez az alkotásnak és az alkotónak. A kritikus sokszor magasabb rendűnek érzi magát. Pedig sokkal nehezebb létrehozni valamit, mint aztán elemezni azt. Egy közepes alkotás megtervezéséhez és kivitelézéshez is ötvenszer több energia, tudás és készség szükséges, mint egy briliáns kritika megírásához.

"... Kritikusnak még sosem állítottak szobrot ..."

Anthony de Mello
indiai származású jezsuita pap


3 Tanulás

Mitől jó egy logó, egy csomagolás egy weboldal? Hogyan kell egy lakás berendezését megtervezni? Milyen trükkjei vannak a bútor-felújításnak? Ezek legtöbbször sokkal bonyolultabb kérdések, mint amilyennek első pillantásra látszanak. A legritkább esetben kezdjük a tanulást a Wikipédia lapozgatásával és az elméleti fogalmak tudományos igényű feldolgozásával...

A témába vágó cikkek, vélemények segítenek az alapfogalmak elsajátításában. Rengeteg felszínes, semmitmondó blogbejegyzés van forgalomban. Meg kell találnod a számodra releváns hírforrásokat, amelyek a te szinteden könnyen érthetőek, mégis minden alkalommal tudnak újat mondani.

Az oktatóanyagokból módszereket, technikákat, alapanyagokat, eszközöket ismerhetsz meg. A lépésről lépésre követhető leírások pedig ideálisak, hogy gyorsan sikerélményed legyen és lehetőség szerint ki is próbáld, amiről már annyit olvastál. Ezen a ponton nagyon fontos, hogy ne a szolgai másolásra törekedj. A minta alapján cserélj le egyes elemeket, és figyeld meg, jobb vagy rosszabb lett a végeredmény. Ez a kísérletezés fog rávezetni arra, hogy egy szépnek látott alkotásban mekkora szerepük van az egyes elemeknek.

Mások elemzéseiből is rengeteget lehet tanulni. Nagyon jó esettanulmányokat lehet találni a neten, amelyek például egy arculatváltás folyamatát, a figyelembe vett szempontokat, célokat mutatják meg egy élő példán keresztül. De a lakberendezés is megteremtette a maga "ilyen volt - ilyen lett" típusú képes leírásait.

4 Alkotás

Amíg nem próbáltad ki, milyen nehéz egy szórólapot megtervezni, egy pontos, szellemes logót megvalósítani, egy szép ajtódíszt összerakni, egy ütős weboldalt megálmodni, addig bánj óvatosan a kritikával. A csinálás, a tapasztalás a lehető legintenzívebb módja a tanulásnak. Ráadásul az alkotások anyag- és időigényéről, a tanulás és a megvalósítás nehézségeiről is lesz némi fogalmad. Ezzel egy újabb szemponttal gazdagodik az ízlésed, mert képet kapsz a befektetett munka mennyiségéről is. Sokkal empatikusabb, reálisabb véleményed lesz, ha látod az alkotói erőfeszítéseket a kész munka mögött.

Bármelyik kreatív terület iránt is érdeklődsz, ezzel a módszerrel az ízlésed és az ítélőképességed látványosan fog fejlődni és sokkal magabiztosabban fogsz mozogni a vizuális kommunikáció világában. Ez azonban még nem a végállomás. Andrew McDermott éppen arról írt sarkos véleményt, hogy a design vajon mennyiben egyenlő a harmonikus végeredmény megtervezésével és kialakításával.

Természetes, hogy az első munkák során az ember a harmóniára, a szép dolgok megalkotására törekszik. Csak később jut el a vizuális kommunikáció következő szintjére, amikor az alkotói cél érdekében képes a közízléssel vagy éppen a harmóniával szembe menni. Kicsit olyan ez, mint amikor a fiatal színésznő megcsúnyul egy szerep kedvéért. A webdesigner pedig mer olyan weboldalt tervezni, aminek a színeitől az emberek 90%-ának égnek áll a haja.

"Jó ízlés! Milyen szörnyűséges dolog. Az ízlés a kreativitás gyilkosa."

Pablo Picasso

Hozzászólások

Bevallom, erre még így soha nem gondoltam. Kipróbáltam lakberendezésre, és működik.Össze tudtam állítani egy "tanfolyamot" magamnak.

Azt hittem csak a szokásos limonádé, hogy menj a Pinterest-re inspirációkért... De kellemesen meglepődtem :)

Új hozzászólás

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Kicsi a bors csomag - Honlaptervezés kisvállalkozásoknak

Az akció keretében a Webdesign Workshop modul mellé a Kicsi a bors honlaptervezés csomag részeként megkapod ajándékba a Felhasználói élmény tervezés modul teljes anyagát. Egyetlen modul árával megegyező összegért 6 havi tudásanyagot kapsz, ha február 15.-ig rendelsz.

A kisvállalkozások igényeire szabva

ÁR: 62.000 Ft + áfa

Minden gyakorlati feladat a saját honlapodra vonatkozik.

Tovább a részletekre ->

Go to top